Referenties

Een goede gids moet het gebied op zijn duimpje kennen. Wijzen op adembenemende uitzichten en de schoonheid van de omgeving. Maar een goede gids moet ook bekend zijn met obstakels of andere gevaren. Van de vele ‘tochten’ die ik maakte, leest u hier onder kort wat ik per traject kon betekenen op het gebied van interim management en advies.

Als gids kan ik het volgende voor u betekenen

Casus: transitie en vervanging

Bij een grote financiële instelling was de opdracht om via een tweetraps traject een financiële afdeling van de bank onder te brengen bij de verzekeraar. Daarnaast diende de CFO tijdelijk te worden vervangen. De opdracht betrof dus een combinatie van een vervanging- en transitie (verander) project.

Resultaten

In een doorlooptijd van circa 7 maanden is eerst een carve out van de afdeling uit een verkochte business unit bewerkstelligd en vervolgens een succesvolle transitie van de bank naar de verzekeraar. De deelprojecten betroffen o.a. nieuwe financieel pakket, nieuw betalingssysteem, HR, nieuwe huisvesting, Treasury, Solvency, SOX, Risk- en operational risk, Tax, legal, jaarrekeningen, IFRS.

Gedurende de transitie was de afdeling ‘in control’ en op onderdelen zijn verbeteringen en kostenbesparingen gerealiseerd.

Casus: verandering en implementatie

Bij een financiële instelling was de opdracht van de board om de MD te vervangen en een business unit op te splitsen en te integreren met twee bestaande business units wegens een strategische heroriëntatie.

Resultaat

In een korte doorlooptijd van circa 4 maanden de business unit gesplitst en opgeheven. De activiteiten, de portfolio  en de werknemers succesvol ondergebracht bij de desbetreffende business units.

Projecten: HR, nieuwe huisvesting, Treasury, Basel, SOX, Risk- en operational risk, rapportages, Tax, legal, trustdossiers, ICT, jaarrekeningen, IFRS, Cliënten, financiën,  etcetera.

Tijdens het verander traject is de ‘winkel opengebleven”, zijn de activiteiten “gecontroleerd” overgeheveld en is een relevante kostenbesparing tot stand gebracht.

Casus: professionalisering

Voor een MKB bedrijf actief op de bloemenveilig de opdracht ontvangen om wegens vertrek van de financieel directeur een vervanging- en verbeter traject in gang te zetten.

Resultaat

In een tijdsperiode van ca 5 maanden een succesvolle professionalisering tot stand gebracht op het gebied van rapportages, cashflow management en planning en control cyclus.

Casus: waardemanagement

Voor een mkb onderneming een adviesopdracht uitgevoerd op het gebied van herstructurering, financiering en waardering.

Resultaat

Voor het bedrijf zijn de value drivers inzichtelijk gemaakt, een bedrijfswaardering opgesteld en zijn verschillende scenario’s door berekend. Daarnaast  is een herstructureringsplan en een herfinancieringsaanvraag voor een bank opgesteld.